UEFA Champions League voetbal | Nieuwe knock-outfase bal van adidas
Vandaag keert de UEFA Champions League terug na de winterstop! Deze terugkeer van het belangrijkste en bekendste voetbaltoernooi voor clubs gaat gepaard met een nieuwe voetbal, speciaal ontworpen voor de knock-outfase van de UCL.
We hebben lang op dit moment gewacht. Het lied dat ons allemaal kippenvel bezorgd (ja, deze ken je) begint al te spelen in de huizen van vele voetbalfans over de hele wereld. De wereldberoemde UEFA Champions League hymne is altijd een genot om te horen, en zorgt er zeker voor dat je enthousiasme begint te groeien. Maar dat is nog niet alles. Gepaard met de komst van de laatste rondes van het toernooi waarop we de afgelopen maanden hebben gewacht, wordt een nieuwe voetbal uitgebracht. Deze wordt geleverd door adidas en is bedoeld voor de knock-outfase van het toernooi voor de beste clubs van Europa. Bekijk de foto's van deze absolute schoonheid hieronder voor we hem verder bespreken.
Gaat hieronder verder.
Volgens traditie is de nieuwe adidas UEFA Champions League voetbal geïnspireerd door de stad waar de finale eind mei wordt gehouden. Dit jaar is dat de stad Istanbul in Turkije, in het Atatürk Stadium. Voor het design van de voetbal is dan ook inspiratie gehaald uit de Bosporus; de nauwe, natuurlijke zeestraat en een internationaal gezien belangrijke waterweg van Noordwest-Turkije. Het is daarnaast een deel van de intercontinentale grens tussen Europa en Azië dat Aziatisch Turkije van Europees Turkije scheidt. De golvende, blauwige kleuren op de voetbal zijn gemaakt om deze waterweg te symboliseren. En dat is goed te zien als je hem van dichterbij bekijkt.
Nu we het toch hebben over de kleuren. Er is ogenschijnlijk goed nagedacht over het ontwerp van de patronen op de voetbal. De kleuren zijn namelijk gebaseerd op de tinten die je ziet als je naar de zonsondergang kijkt boven de Bosporus. De laatste roze stralen van de zon gemengd met het blauw van de lucht dat langzaam samensmelt met de kleur van de oceaan. Bovendien betekent Istanbul zowel het land van de opkomende als ondergaande zon. De paarsachtige en blauwige kleuren zijn wat ons betreft zeker geslaagd.
We gaan verder met de adidas UCL handelsmerken op de voetbal. Deze zijn geplaatst op de sterpanelen die een witte basis hebben en in het midden van het paneel zijn geplaatst. De uiterste punten van de sterren overlappen dit keer, in plaats van dat ze elkaar toucheren, mogelijk om een verbeterde duurzaamheid te creëeren.
Het grote symbolisme achter het design van de voetbal doet ons concluderen dat adidas een mooi kunstwerk aanlevert. De voetbal is duidelijk goed doordacht door het Duitse merk. En dat kan het spel in het miljoenenbal alleen maar goed doen.
Zoals altijd kunnen we niet wachten tot de UCL weer aftrapt. En met de nieuwe voetbal voor de knock-outfase kan het niet anders dan dat het weer een reeks wedstrijden vol spektakel wordt!