Nike Mercurial | Een icoon wordt 25
Nike Mercurial voetbalschoenen zijn sinds hun debuut in 1998 een staple aan de voeten van professionele voetballers. Het gestroomlijnde en aerodynamische ontwerp van de Mercurial werd al snel een favoriet van spelers, met zijn lichtgewicht constructie en innovatieve technologie waardoor het een top keuze is voor speedsters en dribbelaars gelijk. In dit artikel bekijken we de geschiedenis van de Nike Mercurial en hoe deze zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld.
Mercurial R9 - 1998
Nike Mercurial werd voor het eerst geïntroduceerd in 1997 en is speciaal ontworpen voor de Braziliaanse voetballegende Ronaldo. Het ontwerpteam van Nike, geleid door Peter Hudson en Kim Blair, kreeg de opdracht een schoen te maken die Ronaldo's snelheid en behendigheid op het veld zou verbeteren. Het resultaat was de Mercurial, een schoen die anders was dan ooit tevoren. De lichtgewicht constructie, het synthetische bovenwerk en het gestroomlijnde ontwerp maakten hem perfect voor snel, technisch voetbal.
Match Mercurial - 2000
Later in 2000 lanceerde Nike vervolgens de Match Mercurial, waarmee nog eens 10 gram werd bespaard tot 230 gram. Het was gebaseerd op de Mercurial R9, maar had nu een slanker KNG100-bovenwerk en een herschikte kleverige coating aan de zijkant van de schoen voor een meer gelijkmatige grip op de bal. Het bevatte ook de Speedtract-plaat, die zelfs agressiever was dan de OG Mercurial-plaat. Nike maakte ook een Air Zoom Mercurial VT met een buitenzool van turf en Air Zoom-pods in de zool, maar die presteerde niet goed in de verkoop en Nike zette het idee opzij.
Mercurial Vapor - 2002
2002 was opnieuw een tentstokmoment in de geschiedenis van speedboots. De introductie van de Mercurial Vapor, die werd gebouwd als een spike voor op het veld. Over elke gram werd goed nagedacht en Nike maakte een nieuwe leest om de schoen zo dicht mogelijk bij de voet te brengen. Ze maakten ook een synthetisch bovenwerk uit één stuk, de NikeSKIN om een gevoel van bijna blootsvoets te geven, plus een PEBAX-plaat met een nog agressievere noppenvorm en met een gewicht van slechts 190 g was de Vapor iets dat niemand ooit eerder had gezien. Nike maakte ook een K-lederen versie, maar die wist nooit zoveel aandacht te trekken als de synthetische versie.
Mercurial Vapor II - 2004
De Vapor 2 nam het over in 2004 en ging verder waar de Vapor 1 was gebleven - de grootste verbeteringen waren het comfort, waardoor je een hogere hiellip en een iets stabieler bovenwerk kreeg. Dezelfde buitenzool, hetzelfde gewicht en een echt icoon van een laars.
Mercurial Vapor III
In 2006 kwam Vapor III op de markt, gemaakt voor het WK. Het had een nieuw, iets dikker Teijin-bovenwerk dat zich helemaal om de voet wikkelde, een bredere pasvorm en een hogere toebox en hiel plus PORON-pads op de hiel voor meer comfort en tegelijkertijd een nauwsluitendere pasvorm. Hij had ook koolstofvezel in de buitenzool om hem stijver te maken, en eenmaal ingelopen was hij 196 g pure magie aan je voet, hoewel niet iedereen er dol op was. 2007 bracht ons ook de 10th Anniversary-editie, die was geïnspireerd op de eerste Mercurial R9-kleurencombinatie die 10 jaar eerder uitkwam.
Mercurial Vapor IV
De Nike Mercurial Vapor 4, uitgebracht in 2007, zette de traditie van de Mercurial Vapor-lijn voort en legde de nadruk op snelheid en behendigheid op het veld. Een van de meest opvallende updates van de Mercurial Vapor 4 was de introductie van een nieuw Teijin synthetisch bovenwerk. Dit nieuwe materiaal was nog dunner en lichter dan de vorige versie en zorgde voor een nauwsluitende pasvorm die de balcontrole en het voetenwerk verbeterde.
Een ander revolutionair kenmerk was de zool die werd bijgewerkt met een nieuw ontwerp met gespleten teen. Deze innovatieve functie hielp de tractie en acceleratie op het veld te verbeteren, waardoor spelers gemakkelijk snelle bochten en richtingsveranderingen konden maken.
Mercurial Vapor V & Mercurial Vapor Superfly
De Nike Mercurial Vapor V en Mercurial Vapor Superfly werden uitgebracht in 2009 en vertegenwoordigden de volgende evolutie van de Mercurial Vapor-dynastie.
De Mercurial Vapor Superfly ging nog een stap verder en introduceerde een plaat van koolstofvezel die over de volledige lengte van de zool liep. Dit hielp om het gewicht verder te verminderen en tegelijkertijd het reactievermogen en de ondersteuning te vergroten. De schoen had ook een nieuw veterloos ontwerp, dat het comfort en de pasvorm verbeterde en tegelijkertijd de balcontrole verminderde.
Mercurial Vapor VI & Mercurial Vapor Superfly II
Uitgebracht in 2010, zag de Mercurial nog een verbetering met de Vapor VI en Superfly II. Dit keer weegt de Superfly II net iets meer dan 200 gram. Dit maakte ze tot een van de - zo niet - lichtste voetbalschoen op de markt. En met de steun van Cristiano Ronaldo won de schoen de La Liga 'Gouden Schoen', scoorde 40 doelpunten in slechts 34 wedstrijden.
Mercurial Vapor VII & Mercurial Vapor Superfly III
Nike onthulde de derde incarnatie van de Superfly-serie, de Mercurial Vapor Superfly III, en de Mercurial Vapor VII in 2011. Deze update van Nike's lichtgewicht voetbalschoenen bevatte voor het eerst het SENSE adaptieve tractiesysteem op zowel de Vapor als de Superfly.
Mercurial Vapor VIII - 2012
Dat veranderde in 2012 toen Nike de Superfly een tijdje doodde en alleen de Vapor VIII uitbracht. Hij woog 185 gram en werd geleverd met een buitenzool van glasvezel, een nieuwe noppenconfiguratie met slechts 2 noppen in de hiel en een superdun, veel zachter Teijin-bovenwerk met een suède-achtige afwerking om je een blootsvoets gevoel op de bal te geven dat nog steeds wat grip had. En hoewel de configuratie met twee noppen naar de mening van de hiel gesplitst is, wordt de Vapor VIII algemeen beschouwd als de terugkeer naar het Mercurial-DNA: lichtgewicht, dun, nauwsluitend en responsief en er is een reden waarom dit de favoriete Mercurial van veel spelers is.
Mercurial Vapor IX - 2013
In 2013 kwamen we met de Vapor IX die verder ging met hetzelfde Teijin-bovenwerk, de glasvezel buitenzool en twee noppen in de hak. Het had echter wel een golvende, golfbalachtige textuur aan de bovenkant voor wat meer textuur en grip op de bal, en had een iets strakkere pasvorm. Het kwam ook met een leerachtige afwerking op het bovenwerk - en met 22 kleurstellingen zaten er enkele schoonheden tussen - plus een 15-jarig jubileumkleurenschema en een aantal extreem limited edition CR7-laarzen, om er maar een paar te noemen.
Mercurial Superfly IV - 2014
In de zomer van 2014 schudde Nike de voetbalschoenenindustrie wakker en bracht de Superfly terug met de introductie van een volledig Flyknit-bovenwerk, een hoog uitgesneden Dynamic Fit Collar en de herintroductie van de koolstofvezel buitenzool. Nike bracht ook herinneringen aan de Flywire-kabels terug met de introductie van gebreide Brio-kabels die hetzelfde werk deden, alleen met meer flexibiliteit. Hij woog 195 gram en was waarschijnlijk de eerste Superfly die echt voldeed aan de oorspronkelijke opdracht om de speler het complete pakket te geven met een lichtgewicht schoen die snel reageert en het voelde alsof je niets droeg.
Mercurial Vapor X - 2014
De lancering van Superfly IV kreeg een vervolg met de Vapor 10. Die kreeg niet zoveel aandacht, want het was nog steeds 'slechts' een bovenwerk van Teijin. Het had wel een nieuwe nylon zoolplaat, een nieuwe tongconstructie uit één stuk, ACC en een bovenwerk met textuur om je wrijving op de bal te geven - en met dezelfde noppenconfiguratie voelde het als de minder radicale en veel conventionelere versie van de Superfly die het kern-DNA van Mercurial intact hield - en het was een veel betere schoen dan waar hij voor stond, met een gewicht van slechts 175 g.
Mercurial Superfly V - 2016
In 2016 werd het roer omgegooid met de Superfly V, die werd voortgezet met het bovenwerk van Flyknit/brio-kabels, maar introduceerde zowel de gebreide Speedribs voor betere grip als de nieuwe anatomische zoolplaat van nylon waardoor je voet wegzakte meer in de plaat en zorg voor een nog betere vergrendeling met slechts 191 gram. Het bracht ons ook Anti-Clog en werd over het algemeen goed ontvangen door veel spelers.
Mercurial Vapor XI - 2016
De Superfly V gaf ons ook de 11e versie van de Vapor, de lichtste tot nu toe met slechts 167 gram. Het had het dunste Teijin-bovenwerk tot nu toe met synthetische snelheidsribben en een interne steunkooi zoals we die hebben gezien sinds de Vapor 8 om een beetje stabiliteit te geven. Voeg daar de anatomische zoolplaat van de Superfly aan toe en je had een extreem populaire Mercurial die nog steeds wordt gebruikt.
Flyknit Ultra - 2017
Maar Nike was van plan nog grotere dingen te doen en plaagde een beetje voor hun aankomende Mercurials met de Flyknit Ultra in de herfst van 2017. Het kwam uit als een laag uitgesneden Flyknit-versie van de Vapor 11 en had een gebreid bovenwerk met geharde Speedribs en een interessante geleidelijke NikeSkin-coating die aan de onderkant stijver en sterker was en aan de bovenkant zachter werd voor een betere pasvorm en comfort. Het was een zeer beperkte laars, maar leidde tot de ontwikkeling van GripKnit, dat 5 jaar later op de Phantom GX werd geïntroduceerd.
Mercurial Vapor 12 & Superfly 6 - 2018
In 2018 ontstonden de Vapor 12 en Superfly 6, die gemaakt waren om te schitteren op het grootste podium tijdens het WK 2018. Voor het eerst waren de Vapor en Superfly identiek, afgezien van de hoog uitgesneden Dynamic Fit Collar op de Superfly 6. Beide bovendelen waren volledig Flyknit, dat zich helemaal om de voet wikkelde met een intern chassis dat voor stabiliteit zorgde. Het ging ook verder waar de Flyknit Ultra was gebleven met 3D-ontworpen snelheidsribben voor grip en een geleidelijke NikeSKIN-siliconencoating voor de meest optimale pasvorm.
Mercurial Vapor 13 & Superfly 7 - 2019
Een jaar later perfectioneerde Nike hun Flyknit-bovenwerkformule met de Vapor 13 en Superfly 7, die de zachtere Flyknit-garens combineerden met garens met een hoge sterktegraad die op natuurlijke wijze in het bovenwerk vloeiden maar ook kracht en stabiliteit aan het bovenwerk gaven, terwijl weegt slechts 187 g in de Vapor 13-versie. Het nieuwe bovenwerk zorgde voor een iets meer gestructureerd gevoel op de bal, en dankzij de mix van zachte garens en garens met een hoge treksterkte zullen velen beweren dat dit een van de meest comfortabele Mercurials-generaties tot nu toe was. De Swoosh heeft ook de lengte van de noppen vergroot met 1 mm, waardoor ze nog meer bite hebben dan bij de Vapor 12 en Superfly 6.
Mercurial Vapor 14 & Superfly 8 - 2021
Begin 2021 was het tijd voor een nieuwe Mercurial-upgrade. Deze keer nam Nike afscheid en bedankte Flyknit als het belangrijkste bovenmateriaal, en introduceerde in plaats daarvan een bovenwerk van synthetisch composiet, Vaporposite genaamd - in wezen was het een bovenwerk met een sandwich bestaande uit lagen van verschillende synthetische materialen om zowel stabiliteit, kracht als zachtheid te bieden waar het nodig was. Die lagen hadden een dun textielgaas bovenop om een beetje textuur aan de bovenkant te geven, en waren afgewerkt met een dunne siliconenfilm - en hoewel het nogal een verandering was ten opzichte van het volledige Flyknit-bovenwerk, gingen zowel de Vapor 14 als de Superfly 8 door de trend van bijna plug-and-play comfort en bespeelbaarheid direct uit de doos.
Air Zoom Ultra - 2022
Na jaren van hard werken, gaf Nike ons weer een Ultra-boot, waarmee we de innovatie van morgen plaagden. Deze keer had Nike gewerkt aan de integratie van hun Zoom Air-technologie in de Mercurial-schoenen en had ze een zeer beperkte oplage ontwikkeld rond de Zoom Air-eenheid van de KD12-basketbalschoenen. De voetbalschoenen waren in 2020 als conceptschoen getoond op de Nike Innovation Summit in New York en waren nu eindelijk klaar om overal ter wereld te spelen - als je het geluk had om een van de slechts 1.000 uitgebrachte paar te bemachtigen.
Air Zoom Mercurial Vapor 15 & Superfly 9 - 2022
In 2022 introduceerde Nike vervolgens de huidige generatie Mercurial - maar dan met een twist. Het bovenwerk van de Vaporposite+ is vanaf de basis herwerkt. Nike wilde zo min mogelijk structuur in het bovenwerk en toch in staat zijn om de voet vast te zetten tijdens de meest agressieve bewegingen - voetbal is een van de sporten die de meeste lockdown vereisen, en daarom moet je zowel de teen als de middenvoet stevig vergrendelen en de hiel - en toch zorgen voor een goede, natuurlijke hoeveelheid flexibiliteit. Nike stortte zich op de Romeinse sandaal en het bestuderen van de sandalen van Romeinse krijgers toonde een nieuwe manier om de perfecte omsluiting voor een voetbalschoen te creëren. Het resultaat is de SpeedCage - gemaakt met een middenvoet- en hielband voor de meest optimale vergrendeling. Nike maakte hun SpeedCage van een dun, sterk synthetisch materiaal met de ‘straps’ en de uitsparingen om de voet zo goed mogelijk te fixeren. Bovenop de SpeedCage bevindt zich een dunne mesh-laag in de voorvoet om ervoor te zorgen dat je een scherp, blootsvoets gevoel krijgt, evenals een mesh van textiel geweven in een chevronpatroon en vervolgens bedekt met een siliconenfilm om grip te bieden, uniform de bal raken.
De gamechanger in de schoenen is natuurlijk de nieuwe Air Zoom-eenheid in de buitenzool - die we al zagen in Zoom Ultra, maar de nieuwe Air Zoom Mercurial is behoorlijk anders. De Air Zoom heeft een 4,8 mm dikke zak met perslucht - 20 PSI, wat ongeveer 1,3 bar is, meer dan een volledig opgeblazen voetbal kan bevatten. Het geeft je die extra veerkracht in elk streven, net genoeg om je concurrentie te verslaan. De Air Zoom-unit bedekt ¾ van de zool en zit in een kleine holte in de tooling zelf om je zo dicht mogelijk bij de grond te krijgen. Het heeft Nike 2,5 jaar en 3 prototypes gekost om hier te komen, wat aantoont dat deze technologie meer dan klaar is voor die grote games.
Last but not least heeft Nike gekozen voor een nieuwe vorm en plaatsing van de noppen. Deze nieuwe tri-stervormige noppen geven je een plat oppervlak in drie verschillende richtingen, wat betekent dat je effectiever kunt afzetten en snijden. Ten slotte ontdekten ze ook dat snelheid meer is dan alleen acceleratie. Hierdoor reageert deze schoen sneller wanneer je remt of van richting verandert. Snelste is zojuist sneller geworden.
25 jaar Mercurial-snelheid - maar waar gaat de bagageruimte nu naartoe? Laat ons hieronder weten wat je ervan vindt en vergeet niet onze enorme selectie Mercurial-laarzen te bekijken om JOUW volgende laarzen te vinden.